ABS w samochodach
System ABS uniemożliwia zablokowanie koła podczas hamowania. Zapobiega ściąganiu samochodu na boki oraz utraty panowania nad samochodem. Teoretycznie, droga hamowania samochodu wyposażonego w system ABS jest krótsza od drogi hamowania analogicznego pojazdu bez ABSu. W praktyce różnica ta jest uzależniona w dużej mierze od umiejętności kierowców i warunków na drodze. Podczas hamowania bez abs zaleca się hamować pulsacyjnie, jeśli sytuacja wymaga natychmiastowego zatrzymania auta. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, umożliwiając jego sterowanie. W momencie zablokowania kół jednej z osi, samochód traci sterowność i zaczyna poruszać się prostopadle do kierunku ruchu.
System ABS imituje proces hamowania pulsacyjnego, lecz robi to niezwykle precyzyjnie i pozwala na utrzymania sterowności na poziomie 70-80 procent. Inaczej mówiąc, współczynnik poślizgu wynosi 20-30%.
Kontrola prędkości obrotowej koła steruje siłą hamowania z dużą dokładnością. W momencie zablokowania któregoś z kół, system zwalnia siłę hamowania, aby koło zaczęło się znów toczyć. w chwili złapania przyczepności, siła hamulca zostaje zwiększona.
W niektórych przypadkach, system ABS może znacząco wydłużyć drogę hamowania. W przypadku, gdy hamujemy na nawierzchni, która pokryta jest cienką warstwą śliskiej materii, ABS może uznać, że należy odpuścić hamowanie. Doświadczony kierowca przytrzymałby hamulec do momentu, aż koła przetrą śliską materię i siła tarcia zwiększyłaby się z powodu dotarcia opon do nawierzchni o dużej przyczepności.
Zablokowane koła | ABS | |
---|---|---|
sucha jezdnia | 45 m | 32 m |
śnieg | 53 m | 64 m |
lód | 255 m | 404 m |
Droga hamowania samochodu wyposażonego w system ABS:
Droga hamowania samochodu bez ABSu:
Jak widać, pojazd bez systemu ABS zatrzymał się na przeszkodzie, chociaż droga hamowania była krótsza.
Instruktażowe demo zza Oceanu:
Dodaj komentarz